عمل زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی,عمل ترمیمی بینی,جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی استخوانی,بینی نوک پهن

عمل زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی,عمل ترمیمی بینی,جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی استخوانی,بینی نوک پهن

مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی

مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی

در ملاقات اولیه، بینی بیمار از نظر ظاهری و وضعیت تیغه بینی ، شاخک های داخل بینی و….. مورد معاینه قرار خواهد گرفت.در صورت تمایل بیمار از بینی  با دوربین دیجیتالی عکس گرفته خواهد شد و با استفاده از کامپیوتر طراحی بینی بعد از عمل زیبایی بینی را مشاهده خواهد کرد. در پایان برای بیمار عکس  درخواست می شود که بیمار باید آنراا از طریق عکاسی های بیرون تهیه نمایید . در صورت لزوم برای بیمار آزمایش خون نیز درخواست خواهد شد. برای عمل زیبایی بینی آمادگی خاصی لازم نیست. شب قبل ار عمل NPO   میگردد . زمان عمل حدود یکساعت و نیم خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل زیبایی بینی تا یک ساعت بعد از عمل در ریکاوری بطور مستقیم ازبیمار مراقبت میشود. پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می شویدتا وقتی که مجدداَ به بخش برمیگردد عمل زیبایی بینی حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد .

در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر بیمار لحاظ خواهد شد . بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هرکدام مزایاو معایب مربوط به خود را داراست. بیهوشی کامل را  بر نیمه بیهوشی ارجحیت دارد.بدلیل اینکه  در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است ، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت کند و در حین عمل زیبایی بینی ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینکه سرفه بعد از عمل زیبایی بینی در بیهوشی کامل کمتر است . البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی(بی حسی موضعی)  بر بیهوشی عمومی ارجح است مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارندکه بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست ویا در بیمارانیکه نگران بی هوشی کامل هستند میتوان عمل زیبایی بینی راتحت لوکال انجام دادکه در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل زیبایی بینی تا انتهای آن از بیمار مراقبت میکند و بادادن داروهای ضددرد،آرامبخش وخواب آورامکان یک عمل زیبایی بینی کاملا بدون دردرا فراهم مینماید. .

آماده شدن برای عمل زیبایی بینی

 
پزشک اطلاعات اختصاصی را برای چگونه آماده شدن در جراحی زیبایی بینی در اختیار می گذارد که شامل راهنمایی هایی برای خوردن و نوشیدن ‚ سیگار کشیدن‚ مصرف و یاا عدم مصرف داروها و ویتامینهای اساسی و شستن صورت می باشد.دقت در انجام این کارها جراحی زیبایی بینی بیمار را در مسیربهتری قرار می دهد.

در چه محلی جراحی زیبایی بینی را انجام دهید 


جراحی زیبایی بینی می تواند در مطب و یا در کلینیکهای کوچک جراحی (سرپایی) یا در بیمارستان به آسانی صورت گیرد.معمولا برای راحتی و ارزانی کار به صورت سرپایی  صورت می گیرد

بعد از جراحی زیبایی بینی

بعد از جراحی زیبایی بینی بخصوص در 24 ساعت اول صورت بیمار متورم بوده و یک سردرد مبهم را احساس می کند . با تجویز مسکن توسط پزشک معمولا این ناراحتیها بر طرف می شود.در موقع استراحت در چند روز اول باید سر نسبت به تنه بالا تر قرار گیرد.تورم و کبودی اطراف چشم در روز اول زیادتر شده و در روزهای دوم و گاهی سوم به حداکثر می رسد.استفاده از کمپرس سرد تورم را کم کرده و احساس بهتری را برای بیمار فراهم می کند .اکثر تورم و کبودی در مدت دو هفته یا بیشتر برطرف می شود . (بعضی از تورم های کوچک ممکن است برای چندین ماه باقی بمانند که زیاد قابل توجه نیست). خونریزی نقطه ای و ناچیزی در چند روز اول بعد از جراحی زیبایی بینی به طور شایع وجود داشته و گاهی برای چند هفته بیمار احساس ناراحتی خفیفی خواهد کرد. ممکن است جراح از بیمار بخواهد که در هفته های اول که زخم در حال ترمیم است از فین کردن پرهیز نمایید. تامپون داخل بینی در عرض چند روز خارج گردیده و ناراحتی بیمار کمتر خواهد شد . در عرض یک یا دو هفته تمام پانسمان ها ‚ آتل و بقیه خارج می گردند.

 مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی

 

مطالبی را که در مورد نکات مهم در مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی گفته شده ، به تمام بیمارانی که تحت عمل جراحی پلاستیک بینی قرار می گیرند کمک می کند تا پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریابند

1_در طی دوران پس از عمل زیبایی بینی روند ترمیم زخمها و التیام بافت ها باید در مسیر مناسب خود قرار گیرد. بنابراین حصول به نتایج مطلوب در عمل زیبایی بینی بدون انجام مراقبت های دقیق از جانب پزشک و بیمار امکان پذیر نیست.

2_در ساعت های ابتدایی پس از عمل زیبایی بینی، خونریزی جزئی به صورت نشت خون از کنار پانسمان بینی امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در این مواقع می توان به کمک دستمال کاغذی مرطوب صورت بیمار را تمیز نمود.

3_گاهی در ساعات اولیه پس از به هوش آمدن بیمار احساس گلودرد می کند که ممکن است بخاطر اثر لوله بیهوشی باشد.

4_در بعضی از بیماران به علت وسعت زیاد اقدامات جراحی در قسمت استخوانی بینی، ممکن است کبودی دور چشم بیشتر نمایان شود. حتی گاهی اوقات قسمتی از سفیدی چشم دچار خونمردگی می شود. هیچکدام از موارد مذکور اهمیتی در نتیجه نهایی عمل زیبایی بینی نداشته و موقت هستند. گاهی از مواقع تورم ظرف روز اول و دوم افزوده شده و به قله خود در روز سوم می رسد که نباید باعث نگرانی شود.

5_در 24 ساعت اول پس از عمل زیبایی بینی بهتر است در جهت کاهش تورم دور چشم از کیسه یخ بر روی چشم ها استفاده شود. ساده ترین راه این است که دو عدد دستکش از جنس لاتکس با سه تا چهار قطعه مکعبی یخ در هر کدام پرشود و سپس دو دستکش به یکدیگر گره زده شده و بر روی چشم های بیمار قرار گیرد. در صورت آب شدن کامل یخ ها، لازم است این کار تکرار شود.

6_در مواردی که پس از عمل زیبایی بینی، در داخل بینی بیمار پانسمان قرار داده شده باشد، این پانسمان ها در روز اول تا سوم پس از عمل توسط جراح خارج می شوند.

7_در انتهای عمل زیبایی بینی بر روی بینی بیمار قالبی از جنس پلیمر سبک (به جای گچ که سابقا استفاده می شد) گذاشته می شود. این قالب بین روز چهارم تا هفتم توسط جراح از روی بینی برداشته می شود. در طی این مدت لازم است از وارد شدن هر ضربه و نیز از دست زدن به آن اجتناب شود. در همان روز برداشتن قالب بیمار می تواند قبل از مراجعه به مطب به طور کامل به حمام برود و سر و صورت خود را بشوید. در این حالت چسب ها شل می شود و برداشتن قالب را تسهیل می کند.

8_معمولا هیچ برش و یا بخیه ای بر روی پوست بینی وجود ندارد. در تعدادی از بیماران که بخیه دارند، بین روز چهارم تا هفتم توسط جراح بخیه بینی برداشته می شود.  

9_پس از برداشتن قالب، با استفاده از چسب های ضدحساسیت بر روی بینی، سعی می شود تا ثبات بیشتری برای بینی در روند ترمیمی تامین گردد. مدت زمان استفاده از این چسب ها در بیماران مختلف متفاوت است.

10_در مواردی که توام با عمل زیبایی بینی، جراحی انحراف تیغه بینی نیز انجام شده باشد، در بسیاری از این موارد ورقه هایی از جنس سیلیکون به طور موقت در دو طرف تیغه بینی قرار داده می شود تا از چسبندگی و عود انحراف جلوگیری شود. این ورقه ها معمولا بین هفته اول تا سوم توسط جراح از داخل بینی بیرون آورده می شوند.

11_در طی این چند هفته پس از عمل زیبایی بینی به علت جمع شدن و خشک شدن ترشحات در داخل بینی ممکن است تنفس مشکل شود. برای رفع این مساله بیمار می تواند روزانه در چند نوبت محلول سرم نمکی نرمال را با استفاده از یک سرنگ 20 سی سی بدون سوزن در حالی که در دستشویی ایستاده است، در بینی خود بریزد، به طوری که بدون خیس شدن چسب ها، مقداری از ترشحات بینی شستشو داده شود و خارج گردد. تا دو هفته پس از عمل زیبایی بینی سعی شود از تخلیه ترشحات بینی با فشار خودداری شود.

12_در بعضی از بیماران در هفته های اول پس از عمل زیبایی بینی ممکن است لب بالا مقداری بیحس باشد. این حالت ظرف چند هفته از بین می رود.

13_در افراد شاغل معمولا یک هفته مرخصی برای انجام این عمل زیبایی بینی و دوران پس از آن کافی است. این زمان بسته به وضعیت و تمایل بیمار قابل تمدید است. رفتن به مسافرت نیز بعد از 5 تا 7 روز بعد از عمل زیبایی بینی بلامانع است.

14_در هفته های اول پس از عمل زیبایی بینی لازم است از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری شود. اشعه آفتاب موجب افزلیش ورم بینی می شود. همچنین لازم است از قرار گرفتن در معرض وسایل حرارت زا مانند اجاق گاز خودداری شود.

15_در طی روزهای اول پس از عمل زیبایی بینی از هر گونه ضربه به بینی باید پرهیز شود. به عنوان مثال در هنگام خواب باید طاق باز خوابید و در هنگام پوشیدن و درآوردن لباس از لباس های دگمه دار یا زیپ دار استفاده کرد تا ضربه ای به بینی وارد نشود.

16_در هنگام خوابیدن سعی شود نیم تنه بالاتر از پاها قرار گیرد تا ورم کمتری در ناحیه صورت ایجاد شود. می توان در منزل با گذاشتن بالش هایی در زیر تشک، شیب حدود 30 درجه را ایجاد کرد. نشستن یا ایستاده بودن در روز اول نه تنها مانعی ندارد بلکه بهتر از این است که بیمار درازکش باشد چرا که این حالت عمودی به کاهش ورم کمک می کند.

17_در هفته های اول پس از عمل زیبایی بینی لازم است از فعالیت های بدنی شدید و ورزش های سنگین اجتناب شود، بویژه ورزش هایی که موجب برافروخته شدن صورت می شوند. از ورزش های رزمی و یا ورزش هایی که با احتمال ضربات توپ به بینی همراهند مدت زمان بیشتری باید اجتناب شود.

18_هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد بجز آن که از خوردن غذاهایی که به جویدن طولانی نیاز دارند، مانند استیک، کباب برگ، ساندویچ و امثال آنها در هفته های اول باید پرهیز شود. در طی روزهای اول پس از عمل زیبایی بینی بهتر است گوشت و مواد مغذی دیگر ابتدا در مخلوط کن نرم شود تا جویدن کمتری لازم باشد. همچنین از خوردن چای و قهوه داغ در این روزها اجتناب شود. نوشیدن مایعات کافی مانند آب میوه و سوپ در رفع خشکی دهان کمک می کند.

19_در هفته اول پس از عمل زیبایی بینی سعی شود عطسه با داهان باز انجام شود و از حرکات شدید صورت در هنگام خنده و و نیز ازگریه اجتناب شود.

20_می توان با استفاده از مسواک نرم دندان ها را مسواک رد به شرطی که از دستکاری لب بالا اجتناب شود.

21_شستن صورت یا حمام کردن به شرطی که پانسمان روی بینی خیس نشود بلامانع است.

22_به مدت یک ماه پس از عمل زیبایی بینی از شنا کردن، آفتاب گرفتن و سونا خودداری شود. شیرجه به مدت دو ماه  و اسکی روی آب به مدت سه ماه باید کنارگذاشته شود.

23_از گذاشتن عینک طبی یا آفتابی به مدت یکماه خودداری شود. در صورتی که با استفاده از چسب ضد حساسیت عینک به پیشانی متصل شود، از همان روز اول می توان از عینک استفاده نمود.

24_استفاده از لنزهای تماسی چشم  روز بعد از عمل زیبایی بینی بلامانع است.

25_استفاده از مواد آرایشی بلامانع است.

26_بخاطر اثر چسب های بینی بعضی از بیماران ممکن است تصور نمایند که بینی ایشان بیش از حد بالا برده شده است، اما پس از برداشتن چسب ها نوک بینی به تدریج در وضعیت طبیعی خود قرار می گیرد.

27_حدود 70 درصد ورم در دو هفته اول پس از عمل زیبایی بینی می خوابد. 15 درصد ظرف دو ماه، 10 درصد ظرف یک سال و باقی ورم به تدریج ظرف دو سال فروکش می کند.معمولا نوک بینی آخرین جایی است که ورم آن می خوابد.

28_اکثر بیماران درد مهمی پس از عمل ندارند. گاهی به علت پانسمان داخل بینی احساس سنگینی و درد خفیف در ناحیه صورت و پیشانی وجود دارد و با مسکن های ساده مانند استامینوفن قابل رفع است. از خوردن مسکن هایی مانند آسپیرین یا بروفن، قبل و بعد از عمل زیبایی بینی باید خودداری شود زیرا با کاهش انعقادپذیری خون، تمایل به خونریزی را افزایش می دهند.

29_به علت چسب هایی که پس از عمل زیبایی بینی برروی بینی زده می شود، ممکن است در ماه های اول پس از عمل پوست بینی چرب تر باشد و نیز در افراد مستعد جوش های صورت بیشتر شود که در این موارد توسط پزشک داروهای مناسب تجویز می شود.

30_در روزهای اول پس از عمل زیبایی بینی گاهی حالت افسردگی برای بیمار ایجاد می شود . استرس پیش از عمل، تورم صورت و چشم ها، شکل جدید بینی و تغییراتی که برای اولین بار توسط بیمار مشاهده می شود و ممکن است برای او غیر منتظره باشد از عوامل موثر در این نگرانی زودگذر هستند. گاهی همراهان بیمار با اظهار نظرهای پی در پی که مبتنی بر دید هندسی و درشت نمایی تلسکوپیک است، دید لوله تفنگی با زاویه ای بسیار باریک را در نگاه به بینی به بیمار القا می کنند و موجب تشدید وسواس و نگرانی بیمار می شوند.

31_پس از هفته های اول در تعدادی از بیماران ممکن است نوک بینی ورم زیادی داشته باشد. به خصوص در بینی های گوشتی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا ورم بینی فروکش نماید و در طی این مدت موقتا بینی بزرگ جلوه می کند به طوری که حتی برخی از اطرافیان که تصویر چهره قبلی بیمار را دست خود ندارند تصور می نمایند که بینی حتی بزرگتر هم شده است. بدیهی است که اگر بینی نوک پهن با وجود ورم زیاد کوچک باشد، پس از فروکش کردن ورم یک بینی غیرطبیعی خواهد شد.

32_دست کم دو سال برای اظهار نظر نهایی در مورد نتیجه عمل زیبایی بینی باید صبر کرد. بسیاری از بیماران چند هفته پس از عمل درحالیکه هنوز ورم بینی بطور کامل فروکش نکرده است با نگاهی موشکافانه درجلوی آینه ساعتها به نظاره بینی خود می نشینند. این نگاه موشکافانه که تنها به بینی معطوف بوده و به سایر اعضا صورت توجهی ندارد، موجب می شود که از یک سو بسیاری از عدم تقارنهای طبیعی، به صورت عیب جلوه کند واز سویی دیگر زیبایی وتناسب ایجاد شده بینی با دیگر اجزای صورت، تحت الشعاع نگاه محدود به بینی قرارگیرد.

33_اصراری بر کوچک شدن بیش از حد بینی در عمل زیبایی بینی نداشته باشید. در این مورد مرزهای وجود دارد که فراتر از آنها عوارض قرار دارند. نکات زیر مطلب را بهتر روشن می کند:

الف_ زیبایی لزوما به معنای کوچکی نیست بلکه زیبایی بینی درگرو تناسب قسمت های مختلف بینی با هم و نیز تناسب کل بینی با قسمت های مختلف چهره است. هدف عمل زیبایی بینی زیباتر به نظر رسیدن چهره است نه صرفا کوچک کردن بینی. چه بسیار بینی هایی که با وجود اندازه های بسیار کوچک نه تنها بر زیبایی چهره نیفزوده اند بلکه تناسب قبلی را هم از بین برده اند.

ب_ نوع بافت های بینی فاکتور محدود کننده ای در عمل زیبایی بینی است. بینی های با پوست ضخیم و بافت غضروفی ناچیز بارزترین نمونه تاثیر بافت بینی بر نتیجه عمل است. این بینی ها تمایل دارند در مقابل تلاش جراح برای زیبایی مقاومت کنند و با ضخامت پوست ظرافت های بینی را کم کنند.  این هنر، دانش و تجربه جراح است که باید در چنین تنگناهایی بر محدودیت های بافتی فائق آید.

ج_ کوچک شدن بینی تا حدی مطلوب است که عملکرد تنفسی بینی به مخاطره نیفتد. کاهش بیش از حد اندازه سوراخ های بینی وبرداشته شدن بیش از اندازه بافت های استخوانی، غضروفی و پوست، ممکن است سلامت فرد را بخاطر از دست دادن مسیر تنفسی بینی با مشکلات جدی مواجه سازد. جراح بینی با ارزیابی دقیق وضعیت داخل بینی پیش از عمل زیبایی بینی، با پیش بینی بسیاری از احتمالات، می تواند ریسک عوارض تنفسی را به حداقل برساند.

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.